Träning - Lördag

Publicerat: 2012-01-23 Kl: 13:05:00 | I kategori: Träningar


Strax innan 9 på Lördagsmorgonen anlände vi till en fin liten gård i Tibro där helgkursen i agility för Ewa-Marie Wergård hölls. Det började med att Ewa-Marie presenterade sig. Sen fick vi göra detsamma för oss och våra hundar. I min grupp var det 3 Shelties, 1 Cavalier, 1 Collie, 1 Schäfer, 1 Landscher(?) och en till hund som jag inte vet rasen på.

Shit vad nervös jag var när jag och Vicky skulle köra första gången, det var ju inte vem som helst vi hade som tränare;) Ewa-Marie tyckte att Vicky var en väldigt härlig hund som ville mycket. En väldigt känslig hund som läser mitt kroppspråk väldigt lätt.
Det tog inte lång tid innan Ewa-Marie såg precis vad våra problem var och vad vi behöver träna på. Orkar inte dra allt men här är en grej...


En av sakerna vi behöver träna på



När man har två hinder som på bild nr 6 flyter gärna Vicky ut. Hon ser helt enkelt inte det andra hindret vilket gör att vi både tappar tid och fart då jag måste följa med och handla närma hindrena.
Ewa-Marie visade hur hon hade lärt in detta på sina hundar, se min fina bild serie;) Att man börjar ha två hinder ganska nära varandra som på bild nr 1. Här är det lätt för hunden att se det andra hindret. Sen allteftersom utökar man avståndet/vinkeln på hindrena samtidigt som man sätter ett komando. Jag tänkte använda mig av "runt". Målet är att det ska räcka med att man säger "runt" och då vet hunden exakt vad den ska göra och man slipper gå med så långt fram och handla. Detta ska vi absolut träna in!


Några bilder från lördagen

   
Kommentarer
Postat av: Eva Marie

Jättekul att ses och bra jobbat under helgen! Gillar din skiss, ni kommer att bli grymma :)



Stort lycka till med all träning!! =o)

2012-01-23 @ 16:25:35
URL: http://www.propiraya.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0