Tävling Tibro, inoficiell 28/1-2012

Publicerat: 2012-01-29 Kl: 19:51:00 | I kategori: Tävlingar


Agilityklass A
Vår debut i agilityklass. Alla balanshindrena var självklart med;) Egentligen är vi inte redo för agilityklass eftersom alla kontaktfältshinder inte är helt befästa än. Runningen på A-bron är klockren, men på balansbommen är den inte hundra än. Vippbrädan ska jag även träna in på nytt efter att lyssnat på hur Ewa-Marie Wergård gör.
Men iaf, i denna klassen gick jag in, utan några förhoppningar som helst, bara för att få känna på hur en agilityklass känns. Vicky var ganska upprörd på banan, skällde mot publiken och var allmänt okoncentrerad, sånt som hon inte brukar göra. Men hon hade haft en liten dispyt med en annan hund precis innan hennes start, och jag tror det påverkade henne.
Säcktunneln ville hon inte ta, den var tydligen läskig idag. När vi kom till vippbrädan hjälpte jag henne genom att hålla i den på nedfarten. Vi var ju ändå körda och då är det bättre att försöka göra allt så korrekt som möjligt.
Slalomemet gick iallafall jätte bra. Här har vi hon fått mycket bättre flyt och fart, samt att det känns mer stabilt.

Hoppklass A
Vicky höll på att testa, sprang förbi något hinder, var inte lika följsam som hon brukar. Har inte så mycket att säga om denna klass egentligen.. Klantig matte och ofokuserad hund.
Även i denna klass fungerade slalomet jätte bra, så det får jag ta med mig;)

Hoppklass B
I denna klass hade hon inte lika många ideer för sig. Visst, någon gång fick hon för sig att hon inte alls ville samma som mig. Mycket utav detta är mitt eget fel, tycker att jag var alldeles för mesig i min handling. När jag är det märkte jag att jag ger Vicky utrymme att hitta på tokigheter.
På träningarna framöver måste jag verkligen tänka på att våga ha ännu mera fart med mig. Nu är det slut på att mesa på tävlingarna! För att komma dit måste jag sattsa 120 på träningar:)
Det som Vicky och jag gjorde riktigt bra denna klass var sekvensen med tunnlarna. Här vågade jag springa på ordentligt vilket gjorde att Vicky fick en fin fart. Jag fick även till handlingen och bytena bra här. Varför kan man inte alltid göra så, då blir det ju enkelt;)

Även att det inte var några bra resultat denna tävling så är jag nöjd. Vi har ju faktiskt bara tränat agility i ca 6 månader och kommit ganska långt, får tänka på det ibland;) Vickys "tävlingskarriär" började ju smått fantastiskt, två tävlingar och lika många placeringar. Dum som jag är fick jag då nästan prestationsångest för att diska ut mig. Nu när vi har gjort det kändes det, lite löjligt kanske, som en liten sten släppte. Jag har insett att det inte är så farligt;) Hahah, jag är bra knäpp ibland!


Några bilder från tävlingen. Filmerna från loppen behåller jag för mig själv;)







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0