Dag 3 - Min hundras

Publicerat: 2012-01-21 Kl: 13:49:00 | I kategori: Allmänt


Min hundras är självklart Shetland Sheepdog, vi har ju 2 stycken;) En underbar ras på alla sätt och vis, jag känner att jag verkligen träffat rätt!

Bakgrund
Sheltien härstammar från de vallhundar av spetshundtyp, som kolonisatörerna av Shetlandsöarna förde med sig. Det var från Skandinavien och huvudsakligen Västnorge som dessa kom.

Allmänt
Shetland Sheepdog är en alert och arbetsvillig liten vallhund. Den är en liten, mycket vacker, långhårig fårhund, symmetriskt och proportionerligt byggd, aldrig klumpig eller grov.
Sheltien är sund, aktiv, alert, vänlig, nyfiken och intelligent (den passar väldigt bra till agility). Den kan, och får, vara reserverad gentemot främmande människor men mot sin ägare är den tillgiven och uppmärksam. Den ska aldrig uppträda nervöst

Storlek & vikt
Idealmankhöjden hos hanhunden är 37 cm och för tiken 35,5 cm



Källa: Wikipedia
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0