Gårdagens träning!

Publicerat: 2011-12-31 Kl: 09:44:00 | I kategori: Träningar


Igår var jag och Vicky uppe på klubben och tränade med Gina och Zonny! Gina byggde upp en liten bana som främst gick ut på att träna framförbyten.
Vicky var tokladdad igår! Flög som en kanon ut ur starten och tyckte absolut inte att man behövde ta hela slalomet efter det;) Jag var lite väl defensiv där med.. När jag sen gick på bättre så gick det också mycket bättre och det blev ett klockrent slalom.
Framförbytena har blivit mycket bättre mot var de var förut, så det är ju på rätt väg iaf.. Det jag främst behöver jobba på är att vara klar i tid. Jag har en tendens att alltid ligga steget efter,och eftersom Vicky är så snabbt och väldigt känslig för hur jag gör, skiter det sig lätt då. Men när jag är i tid och gör rätt, fan vad grymt det känns och vad bra det blir då! Den känslan ska vi jobba mot att alltid ha! Bara att matte gör rätt;)

Efter vår lilla mini bana tränade vi running på A-hindret. Gina hade fått ett bra tips från en kompis hur man tränar in det på ett smidigt sätt, något vi har använt oss av. Man har ett rör (typ isoleringsrör 15cm i diameter) som man sätter fast på A-hindrets knock. Sen ett likadant rör som man, beroende på hund, sätter fast strax över kontaktfältet på nedfarten. Med hjälp av detta lär sig hundarna att få ett ultimat rörelsemönster. Vicky som redan har fattat grejen, hoppar över knocken, tar ett galoppsprång för att sedan landa perfekt på kontaktfältet. Bara jag sattsar för fullt och springer på gör hon det PERFEKT!
Igår testade vi på Vicky att höja upp A-hindret till normalhöjd samt ta bort rören. Första gången var hon lite tveksamt eftersom det var högre. Efter en kort stund var det inte längre läskigt och hon sprang på likadant som hon gjorde när hindret var nedsänkt.
Tack vare denna inlärning med rören har Vicky fått ett ultimat rörelsemönster, och snabbt går det! Blir toppen med running över A-hindret ute på alla tävlingar, det kommer spara tid!



Ett litet klipp på Gina och Zonny när dom tränar running med A-hindret nedsänt och med rören. Ska be henne filma mig och Vicky nästa gång:)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0